Påsklovet snart slut

Ja, då sjunger påsklovet på sista versen och jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot de sista 10 veckorna av detta läsår. Det känns som om det är lite väl kort om tid för att man ska hinna med allt som är kvar att göra; tre nationella ämnesprov, utvecklingssamtal, bedömningar, betyg, förbereda inför år 7, börja fundera över om jag får jobba kvar på samma skola och kanske med en 4:a till hösten och vad det i så fall innebär?

Jag har verkligen satt igång mitt eget inre tänk angående IKT och digitalt lärande. Det liksom bara rumlar runt i huvudet med tankar på hur och vad man kan göra med eleverna. Framförallt; vad kan jag göra med den digitala utrustning som finns just nu? I den bästa av världar skulle vi ha iPads, MacBookAir´s till framförallt lärarna och som klassuppsättningar, men nu har vi inte det på vår skola…än i alla fall. Det går att göra en hel del med det vi har tillgång till, t ex skapa en klassblogg och fundera över vad den ska innehålla med eleverna.

Jag inspireras otroligt mycket av mitt nya utvidgade lärarkollegium på Twitter. Det har jag upptäckt denna vår och är så oerhört glad över det! Där kan jag fundera, ställa frågor, inspireras, få stöd och tips av kollegor som är intresserade av samma sak som jag är; skolutveckling, digitalt lärande, bedömning för lärande, The Big Five m.m. då spelar det mindre roll att vi är utspridda över hela landet.

IMG_1725

Jag har också läst ”Digitala verktyg och social medier i undervisningen – så skapar vi en relevant skola utifrån LGR 11” av Christina Löfving under påskhelgen på väg till och från fjällvistelse. Rekommenderas till alla som inte redan läst den och som är det minsta intresserade av nytt tänk kring lärande. Min analys är att den handlar inte bara om digitalt lärande utom också om att vi kanske är tvungna att förändra vår syn på lärande. Hur vi lärde ut ”igår” och hur vi kanske måste lära ut i framtiden? Var befinner sig våra kunder, dvs eleverna? Var är vi lärare? Kvar i ett cementerat gammalt ”tänk” om vad och hur vi lär ut? Ska vi nå våra elever i framtiden (i morgon!) så måste vi möta dem på deras arena även om eleverna ska möta oss på vår arena också.

Så, vi går mot en spännande vår och om en dryg vecka åker jag till Stockholm på SETT-dagarna! Hoppas de kommer ge mig den inspiration och pushning jag behöver. Men, det är jag säker på..!

Kommentera

