Nya skolkartor…hurra!

 

IMG_1787

Tänk så glad man kan bli för traditionella skolkartor!

I höstas när jag som ny lärare började jobba på min skola så saknades det skolkartor i mitt och en kollegas klassrum. Detta berodde på att det hade installerats ”kanoner” i klassrummen några år tidigare och då skulle det inte behövas kartor…

Jag kände att det här fungerar helt enkelt inte! Active board fanns nämligen inte… Det medförde att varje gång jag som skulle koppla en plats, eller ett land till det vi pratade om (t ex valet i USA och hur staterna röstade) så blev det så mycket svårare och mer begränsat – det tog ca en kvart att starta upp datorn, få igång kanonen, hitta en lämplig karta på Google maps, släcka ner i klassrummet… Ja, ni förstår ju att tillfället var förbi och som bortblåst för länge sedan liksom elevernas intresse.

Jag älskar att vända mig om och dra ner en karta och visa eleverna världen! Kan ju så klart bero på mitt eget intresse för världen och geografi, men det är ju så mycket lättare att få ett omvärldsperspektiv när man kan koppla samtalet till något reellt. Och vilka frågor som kommer upp! Var är gränsen mellan Europa och Asien? Hur vet man det? Vadå, kan det bli istid här om Golfströmmen vänder riktning? Varför då? Osv…

Så, jag älskar mina traditionella skolkartor mitt i allt digitalt lärande…

 

4 thoughts on “Nya skolkartor…hurra!

  1. Hej Fröken Eva! Vad kul att du är nöjd med dina nya kartor. Jag halkade in på din blog av en ren slump och kunde konstatera att du skriver nästan exakt samma sak som jag får höra varje år jag står på Skolforum, skolmässan i Älvsjö i slutet på oktober. Det händer till och med att när en skola renoveras så river man ner och slänger både skensystem och kartor för att skolledaren blivit itutad att de ej behövs längre när man får kanoner och smartboards. Helt galet om du frågar lärarna. Speciellt geografilärarna. Framför allt pekar lärarna just på det du säger om tillgängligheten och snabbheten vid spontan användning, men även storleken och tydligheten.

    Lycka till med lärarjobbet och njut av dina kartor. Hälsa gärna på mig på Skolforum i höst.

    Lasse Rahm
    AB Geveram
    Skolkartor.nu

    • Hej Lasse! Ja, det är helt galet hur dumt det kan bli! Vi har ingen smartboard el dylikt, men kanon. Men det finns ju inga bra digitala kartbilder som överhuvudtaget går att använda på samma sätt med en kanon, som när man kan dra ner en stor fin karta. Visst, de kostar i inköp, men de håller ju hur länge som helst, nästan! Om inte världen drar om sina gränser igen som den gjorde på 90-talet… Allt ”analogt” material är inte av ondo!

Kommentera

