Tankar från SETT-dagarna 2013

Åååh…var ska jag börja? Känner mig euforiskt uppfylld av alla fantastiska intryck från SETT-mässan 2013 som lilla jag fick förmånen att åka på, fast jag egentligen inte hade tid mitt i alla nationella prov (erkänner att jag har tjatat!). Men det är kanske det som gör att man orkar vara lärare? Att ta sig tid till det som är viktigt och som kan göra skillnad? Eller gör att jag orkar vara en fungerande människa och lärare i samhället kanske?

IMG_1842

Ovan: Bild från Ann-Marie Körlings föreläsning på SETT 2013. Fantastisk föreläsning..!

För var hamnar vi om vi inte orkar tänka skolutveckling i vårt komplexa yrke? Om vi förminskar vårt underbara yrke till att bara handla om badtider, bokbussen, glosor, elever som varit på fel plats vid fel tidpunkt, bussar till och från friluftsdagar, irritation över kompetensutveckling som förvaltningen ”tvingar oss att delta i”… var hamnar vi då? Inte i den kreativa tillvaro som vårt yrke kan vara och borde vara i alla fall!

Vi behöver samtala om bedömning, formativ och summativ, stöta och blöta kunskapsmål och läroplansformuleringar. Mötas i kollegialt lärande, erkänna komplett tokiga misslyckade lektioner eller planeringar, skratta åt eländet, bryta ihop och komma igen stärkta av att vi ger inte upp…någonsin! Utveckla, tänka nytt, tänka om, transformera…

Jag inser att tänka ”digitalt lärande” behöver inte innebära att jag har tillgång till ett 1:1-koncept, även om jag önskar det mer än något annat just nu. Det går att arbeta digitalt med det man har, även om det känns som om våra datorer borde varit inlämnade till återvinningscentralen ages ago. Dags att kliva utanför bekvämlighetszonen, fast ni måste förstå att ibland (läs idag) går det inte att logga in på våra bärbara datorer…Idag snurrade och snurrade de på inloggningsrutan och till slut fick jag rutiga utslag och gav upp! Nåja, de kanske är snällare på måndag? Behöver jag förtydliga att de inte hade en frukt på utsidan..? 😉

Jag har under dessa dagar inspirerats av twittrare, föreläsare, utställare… av pedagoger i alla former och jag vill tro att detta är starten på en ny tid i min era som lärare. Idag hade vi förmånen i Luleå att få lyssna till Ruben Puentedura och Hans Renman som föreläste på Luleå tekniska universitet.

Många nya tankar sjösattes… dags för skolan att tänka om på allvar i Luleå?

Kommentera

