På kurs med @Webbstjarnan

Igår var jag och tre kollegor på kurs med @Webbstjarnan i Boden. Jag har varit grymt taggad för detta ända sedan anmälan så det var med rätt höga förväntningar jag åkte dit från Luleå. Betänk att jag ansåg det som så viktigt att jag prioriterade det framför att ha en sista piff-&-fixdag i klassrummet, vilket jag mkt väl hade behövt!

Nå, det var en bra kurs med @ChristerFriman som lärde oss pedagoger hur vi skapar ett konto på @Webbstjarnan och vad fördelen är med att delta i deras bloggtävling med eleverna. Visst skulle det vara kul att vinna, men jag tror att det viktigaste är att lära sig komma igång med digitalt lärande i skolan, vilken klass/årskurs du än undervisar i. Den här tävlingen är nog som ”Årets kock” tror jag. Man måste delta ett antal gånger innan man kan sikta in sig på topplaceringarna..!

Som tur är har jag ju redan bloggat ett tag med WordPress privat, vilket gjorde det aningen enklare att förstå hur programmet fungerar. Det är inget svårt program alls, så är man bara det minsta intresserad av detta så fixar man det utan problem. Får man problem ändå, eller upplever något struligt så är det bara att maila supporten eller skicka ett tweet till @Webbstjarnan så får man svar inom någon minut! Jag lovar! Dessutom på kvällstid av någon vänlig själ som liksom jag själv sitter på kvällarna och jobbar med tv:n på i bakgrunden. För i ärlighetens namn är det ju då, då bästa idéerna kommer när lugnet har infunnit sig. Eller som idag en regnig lördag…

Har du som lärare inget Twitter-konto är det baske mig dags att skapa ett…nu! Jo, nu på direkten! Du kommer att hitta en ocean av kunskap från kollegor ute i landet som inget hellre vill än att sprida sin kunskap eller få hjälp av just dig. Är inte det bra, så säg? Följ någon du känner som twittrar och titta på den personens lista över vilka hen följer. Lägg till en 30-50 personer som verkar intressanta och vips har du ett flöde på ditt konto. DÅ upptäcker du storheten med detta och vilket stöd du får i din personliga utveckling såväl privat som arbetslivsmässigt.

Så… nu har jag skapat en blogg till mina nya elever i år 4. Webbsidan heter http://www.smaragderna.se och är ännu förstås under uppbyggnad! Men oj så kul! Är inte det här skolutveckling så vet då inte jag?

Nu över till Skolverket.se för att ladda hem dokumenten till första modulen i #malyft Puh!

Hej svejs!

One thought on “På kurs med @Webbstjarnan

Kommentera

