Klassens positiva energi

Ja, så har första skolveckan avverkats med mina nya elever i år 4. Alltså… vilka fina barn! Vilken känsla att gå till jobbet och tänka, känna att det blir en bra dag idag. Oavsett vad vi ska jobba med. Underbart. Visst, det är nytt, för båda parter och smekmånaden är snart över, men… Det känns i hela klassens energi att det är en positiv stämning. Det finns omtanke om varandra, humor, en vilja att lära… Så himla kul!

För övrigt har även vår skola startat upp med #matematiklyftet och vi har läst och tittat på filmen till modul ”Taluppfattning och tals användning”. Mycket intressant! Jag har inte hunnit vara med på Twitter i någon omfattning alls denna vecka för att diskutera, men det kommer väl nu när vi ska observera våra egna lektioner. ”Va? Gör jag så där? Nähä, joho, jaha, okej…:) ” Det viktigaste är väl ändå att ha ett öppet sinne och en vilja till utveckling, då tror jag det blir toppen! Kollegialt lärande känns grymt bra.

Och så har jag startat i gång vår klass blogg i Webbstjärnans tävling. Jag presenterade det för eleverna och de såg minst sagt exalterade ut. ”Va? Ska vi ha en blogg?! Har DU gjort den fröken? (Hmm, fröken fick lite idolstatus!) När får vi  börja skriva i den? Kan jag få mina inloggningsuppgifter nu? Men jag haaar ett Googlekonto!” Osv… Ja… ni förstår på vår skola har det här med IKT kanske fört en något tynande tillvaro. Jag kan lätt placera oss på den lägsta pinnen i Puenteduras SAMR-modell: Datorn har använts till att googla info, och som skrivmaskin. Bra det i och för sig, men det går ju att göra så mycket mer! Vilket vi kommer att försöka göra nu. Klassbloggen heter http://www.smaragderna.se så det är bara att kika in. Obs! Under uppbyggnad! 😉

Hej svejs!

 

Kommentera

