VFU-handledare

Jag ska bli VFU-handledare. Det känns stort och spännande på något sätt att nu få bli den som tar emot lärarstudenter på denna sidan. Anmälde mig igår och kursen startar i morgon. Jag tycker det är superviktigt att vi som har jobb tar emot lärarstudenter i vår verksamhet. Visst är det säkert en del att handleda, men jag tror också vi får mycket hjälp och nya inputs från studenterna. Det jag kommer ihåg från min egen studietid är i alla fall att jag ska inte säga: ”Ni får göra vad ni vill, ni har nog så mycket nytt att komma med!” Det är det sällan man har som student! Det kan så klart vara någon uppgift som ska göras med eleverna, men en lärarstudents lektionsbrunn är ju inte så djup än. Det man vill är ju att få tips och idéer från sin handledare. ”Hur gör du då detta ska gås igenom?” ”Jag kan testa att leda den här lektionen.” osv. Nå, det blir roligt och spännande hur som helst.

Idag har jag varit på utflykt med mina elever till Bälingeberget i Luleå. Ett naturreservat där vi tittat på spår från istiden; isräfflor och klapperstensfält. Fantastiskt härlig dag. Dagar som dessa ger ju guldkant på tillvaron även om det är smått påfrestande att vara ute en hel dag i skogen med 60 elever. Hjärtstenen på bilden är nog ca 50-60 cm bred. Hur coolt som helst!

bild-5

Hej svejs!

Kommentera

