Mentorstid – hur får vi tiden att räcka till?

Jag har börjat fundera mer och mer på hur jag ska få till detta med mentorstid för mina elever. Nu kanske några tänker: ”Oj! jobbar du inte med mentorstid? Det ”måste” du ju göra!” Jo, jag vet, och jag tror vi är många som vet det, men vi får inte till det av olika anledningar rent praktiskt. En god vän till mig, som samtidigt är lärarkollega på annan skola, och jag brukar ofta resonera och diskutera lärande och utveckling. Vi stöter och blöter och jämför skillnader och likheter på våra arbetsplatser som kan ha så väldigt olika förutsättningar, fast vi jobbar i samma stad. Nu har vi senast diskuterat detta med mentorstid. Jag förstår till fullo de goda vinsterna med det och jag vill verkligen försöka jobba med det.

BXfoeBTIYAAmlv7.jpg-large

Ovanstående bild är hämtad från @VisibleLearning

Denna bild visar ju att det är feedback som ger den största effekten på lärande enligt John Hatties metastudie. Hur kommer det då sig att det är så svårt att få till detta regelbundet?

Som jag/vi ser det så är vinsterna att vi får till stånd en bedömning för lärande, feedback som leder framåt, ett samtal och en konversation med eleven där eleven får tillgång till min fulla uppmärksamhet under kanske 10-15 min vid ett par tillfällen per termin. Okej, det här vet och gör säkert många lärare redan. Tricket är ju att få detta att fungera på den egna skolan. Om det inte redan görs beror det förmodligen på ett antal olika orsaker som hänger ihop med den egna arbetsplatsen. Det är trögt att få till stånd förändringar inom skolan om det är en förändring som måste till. Det tror jag alla som arbetar i skolan är medvetna om. Varför det är så beror på många olika faktorer; vad sitter ”i väggarna” i personalrummet? Vilken sy på lärande/elever har vi/jag/du? Hur pass förändringsbenägen är du/jag? I vilken utsträckning kan jag tänka mig att ställa upp för en kollega? Vem ställer upp på mina behov? Vi behöver olika lång tid på oss för att ta till oss nya tankar och fundera över dess möjligheter och vad det kan ge mig och mina elever i slutänden.

Jag känner att det är inte optimalt att jag försöker ha mentorstid under en timme med några elever medan resten av eleverna ska klara sig på egen hand. Det fungerar ju verkligen inte. De har rätt till undervisning med lärare i klassrummet. Men det är så det blir när jag står ensam och vi i kollegiet inte ser möjligheterna / vill se hur vi ska kunna möjliggöra att underlätta för varandra och elevernas utveckling. Eller när det inte finns någon person som kan gå in en timme i veckan som avlösning när lärarna har mentorstid. Jag vet inte hur andra gör på andra skolor? Just nu är det detta jag funderar allra mest på, och jag har idéer som jag vill förankra bland kollegorna.

Detta inlägg som jag länkar till här: http://skoldoktorn.wordpress.com/2013/09/23/larares-arbetstid/ handlar om vad vi gör på vår arbetstid och hur lång tid det (kanske) borde ta att utföra vissa moment. Jag håller med, men undrar också vad det är som gör att vi lärare upplever att vi anser oss ha mindre och mindre tid. Alla har lika mycket tid till sitt förfogande, men det är hur vi väljer att nyttja den som gör skillnaden? Eller..? Det kan ju bero på andra orsaker också tänker jag. Ingen grupp är den andra lik, ingen lärare är den andra lik, vi väljer och tänker ofta helt olika, vi är bra/mindre bra på olika moment precis som med allt annat i livet. Dessutom arbetar vi med individer som är otroligt irrationella! Det går inte att förutsäga hur den här dagen kommer att avlöpa, som jag oftast vet hur den gör när jag inte arbetar med människor. Det kanske är det som är den springande punkten? Vi försöker inordna skolverksamheten i ett system där vi mäter allting precis som om det vore antal färdiga bilar på en viss tid vid löpande bandet. Det fungerar ju inte bland barn som är otroligt mer irrationella och humörberoende än vad vi vuxna är. Så… ställer vi rätt frågor? Mäter vi rätt saker? Riktar vi fokus på ”fel” saker? Är det därför vi lärare inte anser att tiden räcker till längre?

Hej svejs!

Kommentera

