Lov = ledig? Nej. Lov = tid att jobba!

– Jaha, du har varit ledig nu när det varit höstlov?
– Nej, jag har mest jobbat, hemma i och för sig, men jo, jag har jobbat.
– Jaha, ha ha..! Ni har det bra, ni lärare.. he he…

Vad är det med människor som inte tror att vi lärare jobbar när vi råkar ha några dagar utan elever till hands? Det verkar ibland som att ”alla andra” som har möjlighet att jobba hemifrån någon dag någon gång ibland, kan göra det utan att någon ifrågasätter detta. När vi lärare får möjlighet att göra det då gapas det alltid om dessa ”lov-dagar” och hur mycket vi är lediga. Det kan stå mig upp i halsen att ”alltid” känna mig mer eller mindre tvungen att försvara detta. Ingen förstår ju ändå att om jag råkar ta mig friheten att faktiskt inte jobba hemma en ”lov-dag” så är de 8 timmarna med råge inarbetad tid. När ska vi bli av med denna kvarnsten som ännu idag 2013, sitter fast runt halsen på oss? Hur ska vi bli av med den? Ja, kanske när vårt yrke åter når det erkännande det förtjänar och blir lönesatt därefter. Det kan vi själva naturligtvis sträva efter, men det krävs också att våra politiker och vår arbetsgivare gör detsamma.

Vad har jag då gjort när jag har jobbat hemma? Jo, förutom att jag har planerat och skrivit ner vad vi ska jobba med under resten av terminen i de olika ämnena, har jag även skrivit en projektansökan tillsammans med en kollega. Som klasslärare ska jag ha koll och helst djup kunskap i inte mindre än tolv (12) ämnen. Det innebär en hel del funderande om vad eleverna ska lära sig och varför. På vilket sätt ska de få arbeta med det och hur tänker jag att de ska få visa det de lärt sig som gör att jag har en grund för bedömning? Alltså, det är inte en promenad i parken att ha full koll på allt detta. För den som tror att det bara är att följa läroplanen har ingen aning om vad det är för ett dokument. Läroplanen visar vägen om vilka kunskaper och vilket innehåll som jag är skyldig att delge eleverna. Det står ingenting om hur detta ska göras. Vilket läromedel som jag ska använda? Vilket som är det bästa sättet att lära ut en viss kunskap? Att det finns många olika vägar till förståelse. Nej. Bara att det finns ett visst innehåll som ska förstås av läraren och förmedlas för att bli till kunskap hos eleven och det är upp till läraren att klara av det.

Detta innebär att det är en djungel för varje enskild lärare att ta sig igenom detta arbete. I denna djungel ska jag orientera mig för att hitta de bästa sätten att lära ut, finna de smartaste vägarna till kunskap, de roligaste och mest intressanta läromedlen, hitta det som ger mest valuta för insatsen helt enkelt. Till varje enskild elev…varje enskild elev. Till min hjälp har jag exempelvis mina kollegor, både de faktiska på skolan där jag jobbar, men även kollegorna ute i landet som jag möter på Twitter och på Facebook. Utan dessa kollegor, som jag bara känner till en bild och ett användarnamn, skulle jag idag inte vara den lärare jag blivit under det senaste året. Jag tackar bland annat Facebookgruppen ”The Big Five” för att det finns så mycken klokskap som kollegorna är villiga att dela med sig av. Jag tror att begreppet ”The Big Five”, som handlar om de fem största förmågorna i LGR11, har gett mig den allra största utvecklingen personligen och gett mig den största förståelsen över vad mitt uppdrag som lärare egentligen innebär. För det är inte helt lätt att förstå nämligen, då det är så stort och totalt övergripande, knappt greppbart i vissa lägen.

Begreppet ”The Big Five”, när det gäller läroplanens förmågor, debatteras i olika tidskrifter, i olika medier, av olika lärare, professorer och andra förståsigpåare. För mig, och jag törs nog säga många med mig som arbetar i de lägre årskurserna 1-6, har det inneburit ett helt nytt sätt att se på läroplanen och de förmågor som eleverna ska lära sig bemästra. Det är helt enkelt kartan som gör att jag hittar i kunskaps- och förmågedjungeln! Så enkelt och samtidigt svårt är det. Så jag säger: ”Tack, Göran Svanelid!” @gorswa på Twitter.

Hej svejs!

Kommentera

