Det Digitala Skollyftet

Okej, nu har jag också anmält mig till det Digitala Skollyftet via den här länken: http://www.digitalaskollyftet.se Så det här får bli uppgift 1 och 2 på direkten!

Jag heter Eva Eriksson och är född och uppvuxen i östra Jämtland. Flyttade till Norrbotten och Luleå för en massa år sedan, fast det känns som förra året! Jag arbetade som grafisk formgivare under 12 år innan jag sadlade om och utbildade mig till sv-eng-so-lärare för yngre år på Luleå tekniska universitet mellan 2003-2008. Jag har även läst in behörighet i matematik på Umeå universitet. Min tanke har liksom alltid varit att jag är nog egentligen lärare (med ganska stort design- och dataintresse) i grund och botten, och då var det lika bra att utbilda mig till det också. Jag arbetar idag som klasslärare i en år 4 på en F-6 skola i Luleå, som också är stadens största grundskola med ca 450 elever.

Jag har känt ett sug efter detta med Digitala Skollyftet, samtidigt som jag inte riktigt har förmått haka på mina kollegor ute i landet i det utvidgade kollegiet. Känt lite av ”har jag verkligen tid med det här också..?” Jag menar, jag går VFU-handledningskurs på LTU, 7,5 hp och jag har tagit emot lärarstudenter för första gången. Jag är Edwise-pilot på min skola och är med i Luleå kommuns IT-råd för F-6-skolor… Jag försöker driva IT-utveckling på min skola och har startat klassblogg med eleverna via Webbstjärnan, och jag har jobbat i 1,5 år på skolan! Men, då jag ser det så här nedskrivet så är det ju verkligen inget att tveka på! Det är ju det här jag vill, eller hur?

Mitt första mål med kursen är att jag ska kunna utveckla bloggandet med eleverna och låta dem få ta större plats där. Skapa möjligheter i klassrummet för ett aktivt elevdeltagande och inflytande på vad de vill publicera på bloggen.

Mitt andra mål är att kunna inspirera mina kollegor att våga använda sig av mer digitala hjälpmedel i sin undervisning och våga se med tillförsikt på den digitala skolframtiden, för den står redan i farstun och knackar på!

Så, då är jag också igång och på banan! Vi ses i #digiskol

Kommentera

