Mitt utvidgade kollegium

Jag måste än en gång skriva om ”mitt utvidgade kollegium” som ger mig så mycket energi och kunskap. I går kväll (en lördag kväll, jag vet!), så nappade jag på en fråga från  om att fixa till en bild om att vara ”Stjärnläsare”. Denna bild skulle eleverna kunna använda som självskattningsblad eller matris om hur långt de har kommit i sin förståelse för hur de använder lässtrategierna vi arbetar med enligt ”En läsande klass”. Jag fixade och trixade lite och hade samtal med Marie över ”nätet” om formuleringar och placeringar av de olika strategierna. Till sist blev vi nöjda och jag lade upp bilden på facebookgruppen ”En läsande klass”. Det är väldigt roligt att kunna dela med sig så här och det är även fantastiskt att det är så många som har ytterligare funderingar om förbättringar eller utvecklingar. Är inte det en öppen kommunikation och skolutveckling, samt fortbildning, så säg? Jag länkar denna bild till min Google Drive så kan ni ladda ner den om ni vill.

Stjärnläsare - smart läsare_2

Dessutom läste jag i morse av @frokenann om hennes blogginlägg på: http://lararavtryck.moobis.se/2014/04/05/ett-demokratiserat-larande/
där otroligt kompetenta lärare och pedagoger skriver i en gemensam blogg om deras upplevelser i vardagen som lärare. Hennes inlägg om IKT och ett digitaliserat lärande i skolan var pricken över i om hur jag tänker om detsamma i min egen kommun och på min egen arbetsplats. Jag hoppas verkligen att vi snart kommer att ha tillgång till fler datorer/chromebooks/iPads i klasserna för det är de tidsenliga verktyg vi ska arbeta med. Jag är nybliven ”Digitalista” på min skola, sedan januari, vilket ingår i de 20% jag arbetar som rektorsstöd. Även jag har funderat över hur jag vill arbeta med dessa verktyg för det gör sig inte av sig självt. Det går åt mycket tid till att bygga upp en fungerande struktur där jag och eleverna kan spara sina arbeten t ex. Just nu lyssnar jag mycket till en annan kompetent IT-pedagog i min kommun: @niiloa Niilo Alhovaara som har startat upp #GAFE som ett pilotprojekt på sin skola. Läs mer här om ett fantastiskt arbete av en enskild pedagog och bli inspirerad! Jag tror helt klart på att #GAFE (Google Apps For Education) är något för hela skolväsendet. Vi ska vara noga med att skilja på Myndighetsutövning, Pedagogisk dokumentation och Pedagogik, precis som @EdwardJensinger förklarar här i ett annat otroligt bra blogginlägg. Jag är dock övertygad om att detta är vägen för många att gå för att kunna arbeta effektivt med formativ bedömning av elevernas arbeten t ex. Jag vill utarbeta mer effektiva arbetssätt, för att få mer tid till att planera lektioner och innehåll som ska utveckla eleverna och deras lärande. Det är trots allt mitt huvuduppdrag.

Och sedan måste vi inse att det tar mycket tid i början (kanske alltid?) när man ensam ska undervisa eleverna i hur de ska gå tillväga med sitt arbete med sitt digitala verktyg. Vi behöver nog också tänka att det är tillåtet att skynda långsamt så att det blir bra. Inget har någonsin blivit bra i stressade lägen. ”Fort och fel” brukar hänga ihop av någon anledning… Vi går en spännande tid till mötes på IKT-arenan, så mycket är klart!

Hej svejs!

PS. Vi ses väl på SETT-dagarna, 7-8 maj?
Jag lovar att ha en skylt med @Pumpan70 på mig!

One thought on “Mitt utvidgade kollegium

  1. Ping: Eva Eriksson ” Jag är en stjärnläsare” | SaLUT

Kommentera

