Sommarens största lärarsnackis?

Jag kan inte låta bli att skriva om något som måste ha blivit sommarens största lärarsnackis, nämligen vad jag/du gör på vår lediga tid. Jag vet att även andra lärare har bloggat om det och jag måste faktiskt skriva ett eget blogginlägg jag med. Det hela handlar om huruvida jag som lärare anses arbeta på min dyrköpta semester eller fritid och framför allt hur andra lärare anser sig kunna ha en åsikt i den frågan. Det är ganska obegripligt tycker jag, att någon annan kan ha en åsikt om vad jag gör på min semester. Jag trodde det var helt och hållet mitt val vad jag gör eller inte gör när jag är ledig? Det har stormat rätt hårt i många av de skolrelaterade Facebook-grupperna i sommar.

Jag har funderat lite vad detta fenomen beror på? Förut, om så bara för någon eller ett par år sedan förekom inte den här diskussionen i den här omfattningen. Den förekom på middagar med vänner eller på jobbrelaterade middagar eller fester. ”Nej, nu ska vi inte prata jobb! Fy på er!” ”Usch, så tråkiga ni är som pratar jobb, när vi kan diskutera den senaste dokusåpans alla förvecklingar!” I couldn´t care less. Är det något som jag inte är intresserad av så är det att titta på totalt idiotiska dokusåpor, men om jag säger det så höjer någon på ögonbrynen och tycker jag är lite udda… Hmm. Vem är inte intresserad av ”Farmen-Olle/Lotta/Linda/Anton/Whatever”? Jag är inte det.

Det jag däremot är intresserad av är vårt samhälle. De som lever i vårt samhälle. De strukturer och fenomen som skapas av oss samhällsmedborgare och det vi verkar och gör i vårt samhälle. Det kan vara vårt närsamhälle eller det världsliga samhället. I min intressesfär ryms så vitt skilda områden som Fotbolls-VM, hästar, all sorts idrott, matlagning, viner, hänga med vänner, att resa och upptäcka nya platser, humor, musik, TV-serier, böcker förstås, min hund, min familj och min man. En hel del. Jag också intresserad av det som utvecklar mig och ger mig nya idéer och tankar att pröva. Eftersom jag jobbar i skolan och faktiskt älskar mitt yrke så är jag intresserad av skolutveckling. Av att lära mig mer, pröva nya saker, möta eleverna, skapa kontakt med elever och föräldrar, utveckla det som går att utvecklas just nu inom de ramar jag har att hålla mig till.

Berlin

Idag förekommer den här jobb-kontra-semesterdiskussionen på sociala medier, och den är rätt hård tidvis. Jag tror att det kan bero på stress. De lärare, eller andra, som säger åt mig och andra att ”Sluta nu jobba, du har ju semester!”, tror jag blir stressade av att ”vi” ställer jobbrelaterade frågor som alla kan se på nätet. Jag tror säkert att några säger ifrån av ren välvilja, för att de inte vill att man ska bränna ut sig, eller för att vi ska komma ihåg att vi ska vara lediga helt enkelt. Men en del sägs/skrivs i en väldigt mästrande, ibland översittaraktig ton. Typ ”JAG är då minsann ledig på min semester och tänker då INTE jobba GRATIS åt någon!” Nej, det tänker inte jag heller. Jag jobbar eller tänker åt mig själv först och främst. För att utveckla mig själv. Jag har läst 11 romaner i sommar. Jag har solat, badat, umgåtts med vänner, rest med maken, hälsat på släkten i Jämtland. Våra barn är stora (20 och 16 år). De har sina egna åtaganden och liv i vårt gemensamma familjeliv. Om jag kollar lite på Twitter och skriver ett och annat inlägg där, vad gör det? Om jag hänger på facebook någon timme på morgonen medan jag dricker kaffet och maken släktforskar, och svarar på en fråga som en lärare ställt, vad gör det? Medför det att jag jobbar GRATIS då? Eller om jag råkar tänka på hur jag ska lägga upp ”Valet” (som jag knappt har arbetat med då jag är ganska ny som klasslärare, börjar mitt 3:e år) medan jag ligger i solstolen och sedan något soltrött slänger ur mig en fråga på FB bara för att se om någon har en bra idé? Är det så hemskt? Hur kan det sticka så hemskt i ögonen? Jag förstår det inte.

Böcker

Mina grannar arbetar som elektriker, målare, läkare, ICA-medarbetare, vårdpersonal et.c. Målaren har fixat med fasaden, elektrikern har dragit lite el i sommar, jag frågade läkaren om råd i en fråga, diskuterade äldreboende med hen som jobbar där. Ingen av dem fick betalt för det. Vi har gjort en del renoveringar på huset, och mer är på gång. Jo, det jobbas på semestern. Åt oss själva.

Självklart ska vi inte jobba ihjäl oss och gå i väggen. Det ska ingen arbetstagare göra, någonstans. Vi arbetar i en verksamhet som alltid har ögonen på sig, framförallt denna sommar och denna höst med Valet som stormar mot oss. Många, för att inte säga alla, har en åsikt om skolan och om lärare och vad de gör på sin arbetstid. Så må det vara. Vi som arbetar i skolan vet exakt vad och hur mycket tid vi lägger ner på vårt yrke och på de som vi arbetar med. Naturligtvis ska vi inte heller jobba gratis. Men att läsa en artikel här och där som är skolrelaterad eller diskutera ett lektionsupplägg på Facebook kallar inte jag för att arbeta, det är ett av mina stora intressen och det vill jag underhålla för det utvecklar mig.

Hej svejs!

Kommentera

