Skämskudde! ;)

Jo, det är sant! Så känner jag mig efter att inte ha lyckats skriva ett enda inlägg på hela hösten. Ursäkter? Många. Värda att nämna? Nope! What can I say? Haft fullt upp… som alla andra lärare… Nå, ibland är det nog bara så att orken inte räcker till allt man vill göra och då har jag lärt mig att prioritera. I höst har jag prioriterat jobbet (klasslärare och rektorsstöd på 20%) och min egen familj. Gott så.

Men, nu går vi mot en ny termin och ett nytt år. Detta år kommer att innebära än mer utmaningar för min egen del, roliga och spännande utmaningar! Vilka då? 😉 Jo, från och med den 1/1-15 är jag förstelärare på min skola! Det känns bara… wow! I min förstelärartjänst ska jag arbeta med skolutveckling i form av språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen, samt utveckla användandet av IKT i undervisningen med de verktyg vi har att tillgå. Jag inspireras bl.a av Anna Kaya i Sigtuna, Ulrica Elisson i Leksand, Ulrika Broman i Ängelholm och massor av andra oerhört kompetenta lärare.

I vår kommun (Luleå) har förvaltningen sjösatt 1:1 för Gy och år 7-9. Jag jobbar i F-6 och där väntar vi ännu på vad som ska hända på elevnivå när det gäller digitala verktyg, vilket ännu tyvärr medför lite bakbundna händer. Men, jag är övertygad om att det kommer att komma en lösning under våren. Jag skulle gärna se t ex Chromebooks för år 4-6 och tror att det skulle fungera mycket bra. Naturligtvis hoppas jag också att Luleå fixar ett avtal med #GAFE. Detta används redan i ett flertal kommuner; Helsingborg, Skurup, Sollentuna, Skåne Nordväst, Umeå och många fler. Edward Jensinger har t ex bloggat om det för Helsingborgs räkning här.

Så jag tänker att i år ska jag skriva om mitt förstelärararbete här på bloggen under kategorin Skolutveckling. Det finns så många oerhört kompetenta lärare att fortsätta att lära sig av i vårt avlånga land, och det utvidgade kollegiet ger mig oceaner av möjligheter till egen utveckling likväl som det ger mig verktyg till elevers fortsatta utveckling. Fantastiskt! En sajt jag inspireras och imponeras av är: Förstelärare bloggar i Svedala, vilken  jag kommer att följa genom prenumeration.

Så, med dessa ord och föresatser, önskar jag er, ett Gott Nytt 2015!

Kommentera

