Arbetet med läsning och lässtrategier

Nu har vi kommit igång ordentligt igen efter juluppehållet och det är så otroligt skönt när pusselbitar och byggstenar börjar falla på plats i undervisningen. Jag har startat upp läsårets andra gemensamma läsprojekt i min klass och jag funderade om jag skulle arbeta som vi gjorde i höstas (läsa ett kapitel tillsammans i klassen, dela ut frågor på texten som de skulle arbeta med som läxa samt läsa högt hemma för/med en förälder) eller om jag kunde utveckla det på något sätt. Det kändes som att jag ville göra ”något mer” med läsningen. Så när jag hittade ett inspirerande inlägg i FB-gruppen ”En läsande klass” hittade jag det där jag saknade. Jag modifierade ett upplägg runt ett material inspirerat från ”En läsande klass” så här: Läsprojekt år 5 vt 2015

Så här satte vi igång med arbetet: eleverna delades in i läsgrupper om 4/grupp. Först tittade vi tillsammans på arbetsbladen jag delat ut och gick igenom vad de skulle arbeta med för att alla skulle ha full förståelse för uppgiften. Sedan fick de först arbeta med spågummans strategi och försöka förutsäga vad som skulle hända i nästa kapitel. Efter det läste de det aktuella kapitlet tillsammans och turades om att läsa lagom långt var.

Under tiden de läste skulle de vara uppmärksamma på om det var ord eller uttryck de inte riktigt förstod och i så fall skriva ner dem, dvs använda sig av detektivens strategi. Uppgiften var att skriva ner minst tre ord och förklara med hjälp av ordlista vad de betyder. Detta därför att jag vet att en del elever tycker att de förstår ”allt”, men att de faktiskt inte gör det och att det främjar allas lärande att prata om ord och deras betydelse.

När det var klart gick de vidare till att arbeta med reporterns strategi. Nämligen att skriva ner tre olika frågor på texten samt svar på sina frågor; en fråga ”på raderna” dvs en fråga som man lätt hittar svaret på, en fråga ”mellan raderna” som man förstår av sammanhang och flera ledtrådar i texten och en fråga ”bortom raderna” dvs en fråga där de lägger in sina egna erfarenheter i svaret och kopplar till textens innehåll. Exempel: Hur skulle det kännas för dig om…

Efter detta moment var det dags att sammanfatta kapitlet med några meningar enligt cowboyens strategi. Detta behöver elever tränas i för det är ganska svårt har jag märkt för elever att sammanfatta kort. Det blir ofta alldeles för detaljerat eller alldeles för vagt. Att hitta kärnan är klurigt och det är då väldigt bra att de kan resonera sig fram till det tillsammans.

Till sist ska de med hjälp av konstnärens strategi rita någon inre bild från kapitlet, vilket aktiverar deras fantasi runt det de har läst. De lär sig genom det att leva sig in i texten och i förlängningen tror jag det kan hjälpa dem att bli bättre skribenter själva.

Hur som helst blev detta en väldigt bra lektion och jag känner mig trygg i att eleverna utvecklar olika förmågor i ämnet svenska, faktiskt med hjälp av The Big Five; genom att kommunicera när eleverna resonerar om texten, genom att analysera textens information hittar de bra frågor att ställa, genom att förstå olika begrepp i texten och till sist genom att använda sin metakognitiva förmåga för att tänka om sitt eget arbete (varför är det här en bra fråga på texten?).

Jag känner att det blir ett mervärde i lärandet genom att arbeta så här med lässtrategierna. Vi utgår från en skönlitterär bok och arbetar strukturerat enligt läroplanens innehåll. Vi får dessutom med samarbete och demokratibegreppet när de resonerar tillsammans om innehållet. Kan det bli bättre? 🙂 Säkert, men jag tror vi är en bra bit på väg!

2 thoughts on “Arbetet med läsning och lässtrategier

  1. Känner du att det skulle vara möjligt att arbeta på samma/liknande sätt med en text som nye är en skönlitterär bok utan en kortare fristående text, typ novell? Tänkte närmast på om man nu inte( som jag) arbetar efter modellen vanligtvis eller alls med klassuppsättning av bok.

    • Absolut! Det går lika bra att jobba så här med noveller eller texter från SO/NO-blocket. Förutsäga, göra lista på begrepp/svåra ord, ställa frågor på texten, sammanfatta vad det handlar om och till sist rita en bild till texten. Inga problem! Dessutom blir det bonuseffekt för många elever tycker det är svårare att förstå just den typen av texter som finns i SO/NO-böckerna, speciellt när de ska hitta information mellan raderna.

Kommentera

