Nya undervisningsgrepp

Ja, nya och nya är kanske att ta i, men det är nytt för mig och min klass i alla fall. I veckan har jag kommit till skott med att börja använda de nya mini-whiteboards som jag köpt in till klassen. Jag har läst flera inlägg på Facebook om dessa praktiska mini-whiteboards och nu var det dags. Så här gjorde jag: Klassen (en 5:a) skulle börja jobba med grammatik och ordklasserna i svenskan. De fick ta fram sina whiteboards (som de mest har ritat på ca en vecka när de har ”legat till sig”..) och så bad jag dem skriva ner vad de trodde var ett substantiv och hålla upp tavlan när de var klara. Och.. ”Yes!”, det funkade! 🙂 Inte så revolutionerande, men jag fick ju snabbt syn på hur många som visste vad ett substantiv var och vilka som verkade osäkra och kikade på kompisen (vilket man får göra så klart! Men man kan inte alltid lita på att kompisen kan..!). Vi jobbade på ett tag med detta och vips hade vi både kollat av förkunskaperna, repeterat och befäst lite bättre i ett svep. Praktiskt!

Nästa användningsområde för mini-whiteboarden var när vi hade börjat jobba med Norden i veckan i SO. Jag tycker det är väldigt bra att ha en inneboende kartbild över hur världskartan ser ut på det stora hela i hjärnan och vill försöka få eleverna att göra sin egen bild av den. Ni vet, det var visst ett par norskar som fick Nobelpris för detta med ett rutsystem/karta i hjärnan i höstas… 😉 I alla fall, bad jag eleverna ta fram sin mini-whiteboard och tänka att de hade en blank världskarta framför sig. Jag bad att de skulle rita ut ungefär var de tyckte att Australien låg på deras karta och väntade. En del visste genast och andra funderade en stund. Till slut enades vi om nere i högra hörnet och en lagom stor cirkel. Sedan fortsatte vi med Sydamerika (för att få en motvikt till Australien), Atlanten, Europa och till sist Norden. Allra sist jämförde vi med världskartan som vi drog ner och kunde konstatera att vår bild inte var så långt ifrån den riktiga bilden.

Det här tycker jag är viktigt. Eleverna bör ha en rimlig uppfattning om var i världen olika länder/landsområden/världsdelar befinner sig för att kunna hänga med i djupare diskussioner runt nyheter i världen t ex. Det blir en djupare kunskap om du vet ungefär var krutdurken ”Ukraina” befinner sig och varför EU är orolig över utvecklingen där. Hur nära/långt är det egentligen till Ukraina från Sverige? Vad kan hända? Hur rör det här oss i Sverige? Det blir bra diskussioner. Jag känner mig nöjd när saker och ting fungerar som jag har tänkt att det ska göra.

Ett par andra saker är ”Grej Of The Day som är Micke Hermanssons grej, vilket väl ingen lärare har kunnat undgå att läsa om. Jättebra, enkla mini-föreläsingar om vitt skilda ämnen och eleverna är vetgiriga just av den anledningen att det är kul att få veta lite om något som vi absolut inte jobbar om just nu. Opretentiöst dessutom. Win-win! Nästa grej är Kahoot (digital frågesport), som verkligen uppskattas av mina elever. De har t.o.m skapat egna konton för att göra egna Kahoot´s. Det finns förstås en facebookgrupp för detta med: ”Nutidsfrågor med Kahoot” där man hjälps åt att göra ett nutidsquiz varje vecka och det passar nog de flesta, i alla fall från år 4 och uppåt.

Kahoot

Eleverna jobbar i par med nutidsfrågorna i Kahoot.

Nästa vecka är det dags för ”Exit tickets”. Skylten har hängt uppe en vecka nu och eleverna har börjat fråga vad det är och hur det går till… Nyfikenheten är etablerad. Nu ska jag bara komma på några bra exit-frågor!

Hej svejs!

Kommentera

