Klassrumsstrategier / strategier för lärande

Idag har jag inspirerats av Johan Lindström, http://www.jlsu.se/ och hans planscher om klassrumsstrategier. Du hittar det inlägget här. Johan, @aland72 på Twitter, har gjort jättefina planscher som man kan sätta upp i klassrummet för att påminna eleverna om att de kan göra mycket på egen hand innan de frågar sin lärare, vilket ofta är deras första och enklaste strategi 😉 För att komma ifrån att de frågar mig först så fort de kör fast, har även jag försökt introducera ”C3B4me” (see three before me) vilket betyder ta hjälp av 3 klasskompisar innan du tar hjälp av mig.

Man kan också tänka som så att man kan använda sig av tre strategier innan man frågar efter min hjälp, och där är en strategi att fråga en kompis. Så jag gjorde egna planscher i webbprogrammet Canva.com, som kanske passar för de yngre eleverna, skolår 1-6, inspirerad av dels Johan, men även av amerikanska förlagor som det finns många av på Pinterest t ex. Så här ser de ut och du får ladda ner dem om du vill härifrån, men jag lägger också upp dem på mitt Pearltrees, i mappen ”Bedömning för lärande”. Det finns även mycket annat roligt att hämta där, bl a i mappen ”Läsa och skriva”.

Klassrumsstrategier_1Klassrumsstrategier_2

 

Länken till min Google Drive och mappen BFL (där finns filerna dels som pdf och dels som jpeg) hittar du här:

 

https://drive.google.com/folderview?id=0B2iHyVm2w75IfjVtdkVydktGT21SOXBqekljRklGVmFPN3NFNHd1TS1lRUJLaklqY2NkcjA&usp=sharing

Och länken till mitt Pearltrees hittar du här:

http://www.pearltrees.com/evaeriksson/bedomning-larande/id10372403

Sharing is caring.
Ha det gott! / Eva

Annonser

2 thoughts on “Klassrumsstrategier / strategier för lärande

  1. Tanken är god men hur blir det för de elever som behöver lugn och ro för att kunna jobba med sitt eget arbete? De elever som lätt tappar fokus om någon börjar prata med dem? Stackars den som sitter nära den elev som har svårt att förstå en instruktion….

    • Hej Ninna! Visst är det så att detta inte passar alla elever och alla grupper. Där måste vi ha fingertoppskänsla som i alla andra lägen 😃. Jag har dock upplevt att många elever som borde kunna ta ett större ansvar för sitt eget arbete ofta väljer den enklaste vägen, nämligen att fråga sin lärare. Det innebär att de stjäl tid av både mig och de elever som verkligen behöver ett extra stöd i klassrummet. Alla har rätt till hjälp och ska få det, men istället för att sitta och vänta på att jag ska hinna runt till var och en är det bättre att de provar en annan strategi först.
      Om jag vet att jag har elever som har svårt att förstå skrivna/muntliga instruktioner så måste jag ju skapa ett alternativ som funkar för dem, det är ju självklart. Ha det gott!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s