Nya klasser – nya möjligheter

Igår kom eleverna till skolan igen, efterlängtade av oss lärare..! Jag har sett fram emot att få pröva nya vägar, ta nya grepp om undervisningen för att eleverna ska nå längre i sitt lärande och kunskapsutvecklande. Jag har inspirerats av sommarens #pedaläslyft och James Nottingham, vilket jag skrivit om tidigare, och nu är jag laddad! I år ska jag undervisa som ämneslärare i år 6. Jag ska ha svenska + SO i min mentorsklass samt SO i ytterligare två st 6:or. Spännande! Jag känner till eleverna lite grand, men har inte jobbat på egen hand med dem förut. Det är ju alltid lite vanskligt att få en ny lärare i ett ämne i 6:an eftersom betyg ska sättas och läraren inte vet hur eleven brukar prestera i ämnet. Men, det kan ju också bli bra!

Idag träffade jag de andra klasserna för första gången ”på riktigt” och jag hade bestämt mig för att börja prata om ”Isbergsillusionen” samt dynamiskt/statisk tankesätt vilket Carol Dweck har gjort många lärare medvetna om. Johan Lindström har tagit fram flera väldigt fina planscher på detta och nu var det läge att visa dem för eleverna. Jag började med Isbergsillusionen och jag kopplade mycket till idrottens sammanhang eftersom ca 90% av eleverna deltar i någon gruppaktivitet på fritiden. Det man ser av ett isberg är bara toppen, 1/10, resterande 9/10 är dolda under ytan. Det vi ser av framgång är också bara toppen, arbetet som gjort framgången möjlig ligger dold under ytan och bara den som gjort arbetet vet hur mycket som ligger där. Kopplingen till idrottens värld blir väldigt tydlig tycker jag. U21-landslaget som tog EM-guld i fotboll har sprungit en och annan mil, slagit några frisparkar, inte gett upp, lyssnat på feedback, upplevt besvikelser, varit målmedvetna, gjort uppoffringar och till slut lyckats med sin uppgift! Fantastiskt. Det kan även eleverna göra, bara de är medvetna om att det krävs arbete, uthållighet och målmedvetenhet för att nå ”framgång” i skolan d.v.s den framgång som upplevs när lärande uppstår och nya insikter får fäste.

Vi har även diskuterat statiskt/dynamiskt tankesätt och funderat över hur man ganska enkelt kan ändra sitt sätt att vara genom att våga lite mer, vara öppen för förslag, gå utanför sin komfortzon helt enkelt och därmed nå utveckling hos sig själv. Om man aldrig kliver ur den zonen så utvecklas man inte eller i alla fall väldigt lite, det blev vi överens om. Tips: kika på Johans fina planscher om detta och skriv ut och sätt upp i klassrummen. De är CC licensierade och fria att använda i skolan.

Till sist visade jag en av filmerna från www.orkaplugga.se för att förklara det här med hur man gör för att skapa utvecklade resonemang och varför man ska göra det. Jag förklarade att detta finns med i många ämnens kunskapskrav i läroplanen och att det är mot dessa kunskapskrav, som deras lärande bedöms när betyg sätts. Jag var tydlig med att denna strategi är bra att använda sig av i de flesta ämnen för att nå längre i sin kunskapsutveckling. Även här måste eleven tänka lite mer och djupare för att nå fram med sina resonemang och analyser, och med hjälp av några elevnära exempel att relatera till så tror jag att eleverna förstod hur de kunde utveckla sina resonemang. Å ena sidan…. och å andra sidan… Eleverna var genast med på tåget och plötsligt blev det dynamik i klassrummet!

Avslutningsvis så känns det som att första dagen avlöpte högt över min egen förväntan och jag tror att det skedde med hjälp av tydlighet, struktur, bra förklaringar och att eleverna kände att jag har höga förväntningar på dem.

Välkommen härliga skolhöst!

Kommentera

