Nya undervisningsgrepp – del 2

Jag lovade att jag skulle återkomma med reflektioner och en beskrivning av hur det hela avlöpte med mitt försök att få eleverna att använda sig av begrepp och lägga sambandskedjor.

Idag testade jag min noga uttänkta modell (efter inspiration via grupper på FB) i mina tre klasser som jag undervisar i SO. Just nu arbetar vi med geografi och vi har jobbat med hur Europa ser ut och även om gränser i Europa. Jag delade in eleverna i grupper med 4-5 i varje grupp och de fick varsitt kuvert med ca 50 begreppskort i. Allra först frågade jag om de kunde nämna några begrepp som vi stött på under de senaste veckorna, och några dök faktiskt upp. Sedan visade jag på tavlan med större kort hur de kunde tänka runt begreppen och gjorde en kortare sambandskedja. Jag förklarade att de sedan skulle titta på sina kort, börja med ett kort och sedan koppla på med andra och förklara sambandet mellan begreppen. De fick tänka tillsammans och förklara för varandra och för mig förstås.

IMG_6133 IMG_6137

Här hittar ni dokumentet med begreppskort: Begreppskort

Det kan ni ladda hem och enkelt byta ord i, till de begrepp du vill använda dig av, kopplat till det område just ni har arbetat med, t ex i hela NO-spannet eller i SO-spannet. Med en eller två träningsomgångar kan man sedan använda sig av detta som läxförhörsmetod i grupp, eller som provavstämning, där eleverna får ett antal begrepp som du vill kontrollera att de kan. De får skriva och försöka utveckla sina resonemang till en djupare nivå, vilket blir lättare om de får träna först förstås. Det är dessutom språkutvecklande, vilket gynnar alla elever, nyanlända som infödda!

Så min slutliga reflektion är att det här blev lyckat på alla plan. Eleverna gillade det, tänkte mer självständigt och aktivt, de kommunicerade, prövade, förkastade, gjorde om, blev nöjda. Jag såg det jag ville se, dels om begreppen satt, vilka som förstod på djupare plan, vilka som åtminstone kunde lägga enklare kedjor, vilka som utvecklade sitt tänkande under tiden. Mitt underliggande mål är också att de ska utveckla sin förmåga att se samband och utveckla sina resonemang, vilket detta verkligen gav bra underlag till. Dessutom hyfsat enkla förberedelser!

Kan bara säga: pröva du med!

2 thoughts on “Nya undervisningsgrepp – del 2

  1. Det låter som en riktigt spännande lektion. Jag hade gärna varit elev på den! Det vore ju ett suveränt koncept att använda i arbetet med att utveckla den kollegiala samverkan också. Att använda som vilken samarbetsövning som helst med ett specifikt fokusområde.

  2. Så roligt att se fler sätt att använda sådana här kort! Fick testa under en lärstilskurs under lärarutbildningen, men nu fick jag inspiration att ta upp det igen och på fler sätt. Tack! 🙂

Kommentera

