Uppdaterad skrivprocess

Under påskhelgen har jag hunnit läsa ikapp en del både på Twitter och i de olika Facebook-grupper jag är med i för att se om något har dykt upp på skolfronten som man kanske kan ha användning för? Det gäller att sortera bland alla blogginlägg, facebook-inlägg, twittertrådar, filer och tips för att inte drunkna i detsamma. Ibland känner man sig som sämsta sortens lärare bara för att man inte har gjort det eller det med sina elever, eller börjat jobba med det som just nu verkar vara det mest omtalade? Just nu rasar det en debatt om katederundervisningens vara eller inte vara, igen. Jag tycker ändå att den är mer nyanserad och något mindre polariserad nu (kanske)? Jag anser mig ändå tillhöra den sortens lärare som Jonas Linderoth beskriver i ”Lärarens återkomst”, dvs den undervisande, förklarande, berättande och instruerande läraren, vilket kan se olika ut. Ofta framför eleverna, ibland under grupparbeten, ibland under elevernas eget arbete. Men strukturerat där jag visar vägen och talar om var vi ska, hur ska annars eleverna veta det?

Men, det viktigaste är att se och förstå den grupp du just nu har framför dig. Hur kan jag jobba med dem? Vad krävs av mig för att just dessa elever ska nå så långt som möjligt? Är gruppen homogen med någotsånär liknande behov och grundkunskaper? Eller spretar det åt alla håll och kanter med många olika behov? Ja, det avgör ju väldigt mycket om hur vi kan jobba, eller hur?

Nåväl, jag fastnade för Annika Sjödahls inlägg på LR-bloggar där hon skriver om ”Hur bedömer du skrivuppgifter?” Ett mycket intressant och lärorikt inlägg och min tanke är att försöka bryta ner det på en årskurs 4-5-nivå. Annika har även lagt upp flera fina posters som stödmallar längst ner på sidan om hur hon jobbar med skrivprocessen. Dessa har jag inspirerats av och tillverkat egna i ”Canva”, mer anpassade för något lägre åldrar (åk 4-6). Jag tänker att de får hänga på tavlan när vi jobbar med dessa moment. Man kan också skriva ut dem i ett mindre format (t ex checklistan) och laminera så får eleverna låna och ha vid sin plats när de t ex ska ge respons åt en kamrat. Du hittar dem längst ner i inlägget.

Det som brukar hända när gruppen väl ska sätta igång med att skriva sina texter är att de hoppar i princip direkt till bild 4, dvs de sätter genast igång med skrivandet utan att ha planerat i förväg. Resultatet blir antingen att de skriver och skriver utan att komma fram till slutet (ni vet kapitel på kapitel), eller så kan de inte komma på någonting för de blir stressade av att ”alla andra” verkar ha kommit igång hur bra som helst. Känner ni igen er? Så, min tanke är att det här blir en lektionsserie där jag modellar och visar, vi skriver/gör tillsammans och sedan får de börja på sin egen process och jobba med den under samma lektion som vi går igenom respektive poster.

Och, var tydlig med att det är en process där de övar på att lära sig strukturera sitt berättande och skrivande. När de har lärt sig processen och blivit säker på ”hur-et” så är de förmodligen redo för en avstämning, dvs en skrivuppgift som jag kan ha som bedömningsunderlag. Inte betygsätta, bara ha som underlag för en formativ bedömning. Ställ frågor till eleven som; hur gick det, vad är du nöjd med, vad skulle du ändra på om du kunde? Då tror jag att vi har kommit en bra bit på väg och förhoppningsvis har eleven någorlunda utvecklat de förmågor jag ville att hen skulle få träna på.

Så här ser mina stödmallar ut och du hittar alla sju som pdf-filer här om du vill använda dem: Skrivprocessen

Skrivprocessen_poster_1_mini Skrivprocessen_poster_2_mini Skrivprocessen_poster_3_mini

Skrivprocessen_poster_4_mini Skrivprocessen_poster_5_mini Skrivprocessen_poster_6_mini

Skrivprocessen_poster_7_mini

4 tankar på “Uppdaterad skrivprocess

  1. Tycker att de här är jättebra! Blir verkligen tydligt för eleverna vad som är i fokus. En tanke jag fick var bara angående bilden med hamburgaren. Den fungerar väldigt bra som visuellt stöd men, där kanske vi tänker olika men för mig är det övre brödet det sista man lägger på hamburgaren och då borde den väl representera avslutning snarare än inledning? För mig blir hamburgaren ”upp och ner” när delarna placeras på det här sättet. Om du har möjlighet skulle jag verkligen uppskatta en version där inledning och avslutning byter plats med varandra 🙂 Men som sagt, ett mycket fint arbete som jag kommer att använda oavsett!

    • Hej! Ja, jag är böjd att hålla med dig faktiskt om ”hamburgaren”, bra reflektion! Tänkte inte på det när jag la in den. Får se när jag får tid att göra om den. Och tack för fina ord i övrigt!

Lämna ett svar till Cathrin Åström Avbryt svar