Recension av ”På, mellan och bortom raderna”

För ca två veckor sedan såg jag av en händelse ett inlägg på Facebook i gruppen ”Svenska åk 4-6” som Emma Frey-Skøtt hade skrivit. Emma är läromedelsförfattare och lärare och hade just givit ut boken ”På, mellan och bortom raderna”. Hon hade ett antal exemplar som hon kunde tänka sig att skicka till några olika lärare i landet, förutsatt att man som motprestation kunde tänka sig att recensera läromedlet på sin egen blogg. Jag var en av dem som nappade på idén och Emma hörde av sig och skickade ett ex till mig. Det kändes som en mycket fin påskpresent, speciellt som jag redan läst en del om läromedlet och stod i begrepp att beställa det till min skola. Så, mina förväntningar var redan höga!

IMG_9571

Jag och mina kollegor på min skola jobbar redan väldigt mycket utifrån skönlitteratur med våra elever, eftersom det ger en fin grund att stå på i svenskämnet. Vi jobbar med läsförståelsestrategier, vi läser högt tillsammans, jag läser högt för eleverna i högläsningsbok, eleverna läser en mindre del tyst på egen hand och de får läsläxa varje vecka. Modellen som jag använder mig av påminner väldigt mycket om Emmas sätt att arbeta med skönlitteratur. Det viktiga är att vi måste undervisa eleverna i hur man tar sig an en bok och hur man förstår det man läser. Det gäller att engagera eleverna i boken och med engagemanget och mina höga förväntningar på att de ska klara av att göra sin läxa, så upplever jag att eleverna växer både som läsare och som lärande personer. Jag återkopplar efter varje läxa med några rader om hur jag tycker att det har gått med positiva ordalag. Ibland om något jag vill att de ska försöka utveckla, men alltid med uppmuntrande ord om deras arbete.

Åter till recensionen!
Nu har jag läst igenom läromedlet och jag gillar verkligen det jag får ta del av. Dels så berättar Emma om hur hon har tänkt att man kan arbeta med läromedlet som utgår från 12 barnböcker för barn i åldern 9-12 år. Hon ger förslag på ingångar till böckerna och olika arbetsgångar vilka kan anpassas efter dig själv och den grupp som du har just nu. Det är väldigt bra eftersom vi hela tiden måste tänka efter själva vad som passar och fungerar i den egna gruppen. Men, jag rekommenderar att du ibland kastar dig ut på okänt vatten, även om det känns obekvämt, för hur ska vi lärare annars kunna utvecklas om vi inte vågar pröva något nytt! Det är ju det som är något av tjusningen med vårt yrke!

Det är 12 populära böcker och Emma har även givit rekommendationer på i vilken årskurs hon tycker att de passar. Det är ett fint urval och böckerna är verkligen ganska olika varandra vilket är jättebra. Det ger ju även mig tips om olika genrer/författare att leta böcker i, om vi redan har läst en viss bok.

Till varje bok ingår en kort resumé av handlingen (för läraren) och ett författarporträtt (för eleverna). Det ingår flera fina kopieringsunderlag som man kan använda parallellt med boken som läses, t ex Venn-diagram, läslogg, tankekarta, en sida med notislappar, en bokrecension (den bästa förlaga jag sett så här långt!) och två olika läsprotokoll; ett för hemmet ifall man jobbar med läsläxa och ett för skolan ifall man jobbar med boken i skolan. Dessa kopieringsunderlag kan man ju dessutom använda till alla andra böcker ni någonsin kommer att läsa! Perfekt!

Kärnan i läromedlet är förstås frågekorten till de olika böckerna. Det finns 8 eller 16 frågekort till böckerna. Korten kopieras upp och så får varje elev klistra in dem i en skrivbok och sedan svara på frågorna som naturligtvis är ”På, mellan och bortom raderna”! Det är två av varje sort på varje frågekort (sex frågor alltså), vilket är en bra och lagom blandning. Mina elever brukar älska att få läsa upp och redovisa det de har svarat och det är roligt att diskutera i klassen ifall man tänker lite olika om något. Det gör ju även att det byggs upp en fin grund att samtala på. Eleverna lär sig respektera varandras svar och tankar och kan säga att ”sådär tänkte inte jag, jag tror att…” eller ”ja, det håller jag med om…” eller ”jag förstod inte det här…”. Så, viktigt att elevernas röster får höras och att deras tankar blir synliga.

På vår skola har vi letat efter lämpliga böcker för de olika årskurserna (4-6), men det är inte helt lätt att välja och köpa in 25 ex när man är osäker på om boken passar eller inte. Några titlar har känts bra, och någon kanske inte blev helt lyckad. Nu med stöd av detta läromedel känns det mycket lättare!

Jag rekommenderar verkligen mina kollegor i det utvidgade kollegiet att beställa ett exemplar av detta läromedel till er skola, ni kommer inte att ångra er! Det kommer att leva länge, länge eftersom flera av böckerna är i princip tidlösa och läsförståelse är något vi kommer att få jobba med för evigt!

Tack Emma Frey-Skøtt för att jag fick chansen att recensera ditt fina läromedel!

Annonser